Малювання з натури голови людини підводитьдо мистецтва портрета. Кожний, хто малює з натури голову людини, першзавсепрагне точно передати портретну схожість, знаходитьбільш виразні, більш емоційнізасоби зображення.
Для того, щоб досягти подібної майстерності, перш за всенеобхідно добре вивчити анатомічну будовуголови людини і роботу мімічних м'язів особи.
М'язи голови розташованів основному на її лицьовій частині, вони обтягують кістці черепа і визначають характер форми особи. На малюнку 1 зображенийанатомічний муляж, де показані основні м'язи особиі їх характернаформа.
1 – м’яз лоба. Це м’яз уваги, здивування. М’яз лоба прикріпляється своїми нижніми кінцями до шкіри під бровамиі при скороченні піднімаєброви. Чим сильніше скорочується волокна м'яза лоба, тим більше підводяться брови, а разом з тимна лобі з'являютьсябільш глибокі і рельєфні зморшки. Коли піднімається брови верхня повіка також підводиться і око розплющується більше.
2 - м’яз ока. При скороченні круглого м’яза ока повіки закриваються. До м'язів ока потрібно віднести також і м'яз, що зсовуєброві, яка при скороченні опускає внутрішні кінці брів.
3 - жувальний м'яз. Прикріпляється до виличноїкістки, виличноговідросткаі нижньої частинищелепи. Жувальні м'язи добре виднона обличчі кожної людини і багато в чому впливають на характерформи голови.
4 - круговий м'яз рота. Оточує ротовий отвір, обумовлюєтовщину губ. Круговий м'яз рота ділиться надві частини- зовнішню і внутрішню. При скороченні внутрішньої частиникутирота зближуються між собою, надаючи круглу форму губам; при скороченні зовнішньої частинигуби щільно закриваютьотвір рота. При зворотній дії кругового м'яза рота верхня губа і крила носа підіймаються, а нижня губа і кутигуб опускаються. Вираз обличчя багато в чому залежить від мімічних м'язів, що прикріпляються одним кінцем до кісток черепа, а іншим - до шкіри. Скорочуючись, вони збирають шкіру в зморшки, додаючиособітой або інший вираз: сміху, плачу, болю, жаху, загрозиі т. д
При роботі над портретом художнику потрібно знати, як змінюються мімічні м'язи при тому або іншому стані людини.
На малюнку 2 подані схеми виразів обличчя людини.
Схема 1 - вираз уваги. При скороченні лобового м'яза на лобі утворюються поперечні зморшки, розташовані паралельно бровам, брови робляться дугоподібними.
Схема 2 - вираз болю. При скороченні м'язів лоба утворюються складки шкіри, спрямовані своїми вершинами вгору, брови також підводяться, рот розкривається, круглий м'яз рота розтягується. М'яз, що стягує брови, - короткий і досить щільний. Він розташовується глибоко під круговим м’язом ока і лобовим (навскоси по напряму донизу і всередину). Своєю внутрішньою частиною вона прикріпляється до лобової кістки поблизу носового шва, а зовнішній її кінець пронизує круговий м'яз ока, прикріпляючись до шкіри брови. При своєму скороченні цей м'яз зсовує (зближує) брови, викликає утворення двох вертикальних зморшок на переніссі і піднімає брови вгору, утворюючи невеликий вигинпосередині.
Схема 3 - вираззагрози. Лобові м'язи скорочуються, кінці брів різко підіймаються вгору.
Схема 4 - роздум, споглядання. Лобові м'язи скорочуються, на переніссі утворюються зморшки, брови зближуються.
Схема 5 - вираз радості. Кути рота відходять назад і підводяться, щоки надуваються, повікизмикаються і по кутам їх утворюються зморшки. Скорочення виличних м'язів додаєособівираз веселощів. Цю ж функцію виконують також кругові м'язи ока, квадратний м'яз верхньої губи. Нижні волокна очноямкової частиникріпляться догори щоки і утворюють проміжок між щокою і нижнім повіком. При скороченні очноямкових м'язів у зовнішніх кутів очей з'являютьсяпроменисті зморшки, які в старості є вже постійними.
Схема 6 відповідає виразу обличчя коли людина плаче. Кути рота опускаються, повіки примружуються, верхня губа підіймається вгору. Квадратний м’яз верхньої губи, який має три пучки волокон або головок (кутова, підочна і вилична), коли людина плаче, бере активну участь в міміці обличчя. Вилична головка, яка починається від лобового відростка верхньої щелепи і йде вертикально вниз, де прикріплюється до шкіри крила носа і верхньої губи, при скороченні піднімає вгору крило носа, розширює ніздрю, піднімає верхню губу і підтягує вгору носо-губну зморшку. На шкірі щоки, підведеною цим м’язом, утворюється ряд променистих зморшок, що йдуть від внутрішнього кута ока вниз. М’язи лоба, скоротившись, утворюють зморшки на лобі та підводять брову.
Схема 7 - вираз сильного горя. Лобний м’яз скорочується, утворюючи зморшки на лобі. Зморшки шкіри на переніссі – наслідок зближення брів.
Схема 8 - вираз невдоволеності, презирства. Пірамідальний м’яз носа скоротившись, тягне шкіру міжбрівного проміжку вниз і викликає на переніссі поперечні зморшки, опускає донизу внутрішній кут брів. Верхня губа піднімається, а кути рота опускаються вниз. Нижня губа випинається вперед.
Знати ці схеми потрібно кожному художнику, оскільки вони допоможуть правильно розташувати зморшки і складки шкіри особи при зображенні відповідного душевного станулюдини. Художник, що знає анатомію, розуміє значення кожної западини, кожної опуклості на поверхні людської голови.
Треба також мати на увазі, що мімічні м'язи діють не ізольовано один від одного, а взаємозалежно, крім того, на міміку роблять вплив і інші чинники: рух очного яблука, вираз очей, положення голови і плечового пояса, жест рук.
Особливо ці знання необхідні в роботі над портретом, тематичною картиною, де передаються душевні переживання людей.
Малюючи портрет, потрібно уважно стежити за характеромдій м'язів і їх формою, а також за узгодженістю дій м'язів.
Впорядкувала Хавоненко Світлана